فائزون|۱ اردیبهشت ۱۳۵۸

کدخبر : 10066 | تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۹/۱۴|۱۲:۳۷

تاریخ شمسی

1 اردیبهشت 1358

تاریخ قمری

23 جمادی‌الاول 1399

تاریخ میلادی

21 آوریل 1979
 
خلاصه روز: 

- گزارشی از دومین روز درگیری مسلحانه در نقده: تشدید درگیری در شهر از اولین ساعت‌های امروز و قطع ارتباط تلفنی آن با سایر شهرها؛ ورود عناصر مسلح مشکوک به شهر و دامن زدن به درگیری؛ شکست مذاکرات و درخواست استاندار آذربایجان‌‌غربی مبنی‌بر دخالت نیروهای نظامی ‌و انتظامی‌ برای خاتمه دادن به زد‌و‌خورد و اعزام گروهی از سربازان لشکر ارومیه به نقده.

- تلگراف عزالدین حسینی برای امام خمینی، آیت‌الله طالقانی و بازرگان مبنی‌بر درخواست اقدام عاجل برای جلوگیری از ادامه درگیری نقده.

- هشدار وزارت کشور به دوطرف درگیر در نقده که چنانچه درگیری را تا ساعت 4 بعدازظهر دوم اردیبهشت پایان ندهند، ارتش دخالت خواهد کرد.

- حزب دمکرات کردستان و عزالدین حسینی کمیته انقلاب اسلامی‌نقده را به عنوان مسؤول درگیری نقده اعلام کردند. از سوی دیگر، نماینده حزب دمکرات کردستان در تهران عوامل اصلی وقایع نقده را فئودال‌هایی اعلام کرد که با پالیزبان و اویسی در ارتباطند.

- بازتاب درگیری نقده در رادیو بی.بی.سی: حزب دمکرات کردستان که مهم‌ترین سازمان کردستان برای به دست آوردن خودمختاری داخلی است، در درگیری نقده شرکت مستقیم دارد.

- اعلامیه اعتراض‌آمیز حزب دمکرات کردستان مبنی‌بر ندادن گذرنامه برای عبدالرحمن قاسملو جهت مسافرت به لبنان و ملاقات با رهبران ساف که از یوی دعوت کرده‌اند و نیز معذرت‌خواهی از‌‌این تأخیر.

- درخواست نیروی دریایی آمریکا از کنگره آن کشور مبنی‌‌بر‌‌این که چهار ناوشکن سفارشی شاه مخلوع‌‌ ایران به‌‌ این نیرو که قرارداد آن را دولت جدید‌‌ ایران لغو کرده است، به آن‌ها (نیروی دریایی آمریکا) تحویل داده شود.

- گزارش سفارت آمریکا در تهران به امضای کاردار در تشریح مفصل‌‌ این امر که نظر‌‌ ایرانیان درباره ایالات متحده دستخوش یک تحول منفی شده است؛ [تحولی که] نفوذ تاریخی‌‌ این کشور را در‌‌ ایران برای مدتی کاهش داده است و نیز نگاهی به راه‌حل‌ها.

- گزارش یونایتدپرس از انتصاب والتر کاتلر به عنوان سفیر آمریکا در‌‌ ایران به دستور دولت کارتر و گزارش آسوشیتدپرس درباره تغییر موضع آمریکا در مورد اقامت شاه در آن کشور و اعلام‌‌ این‌که پس از تثبیت روابط‌‌ ایران با آمریکا شاه می‌تواند در آن کشور اقامت کند.

- اعلام مخالفت کویت با دخالت نیروهای خارجی برای تامین امنیت منطقه خلیج‌فارس.

ارسال نظر






captcha
ارسال